arammax

3/5 - (1 امتیاز)

سندبلاست یک اصطلاح کلی برای توصیف عمل پرتاب ساینده ها با سرعت بالا بر  روی سطح سازه ها جهت تمیزکردن و زدودن آلودگی ها از روی سطح و ایجاد زبری روی آن با درجات مختلف است که امروزه در صنعت اهمیت ویژه ای پیدا کرده تا جایی که اجرای صحیح آن میتواند از هزینه های اضافی بعدی جلوگیری نماید.

سند بلاست چیست؟است که ماسه‌های ساینده که عمدتاً از جنس سیلیس و اکسید فلزات هستند با استفاده از فشار باد کمپرسور شتاب گرفته و بر روی سطح قطعه پاشیده می‌شوند. با استفاده از شن‌زنی می‌توان عملیات زنگ‌زدایی، ماسه‌زدایی و رنگ‌برداری سطوح داخلی و خارجی قطعات را انجام داد. تمیزکاری انواع قالبهای صنعتی، زبر کردن سطوح قطعات (با استفاده از ساینده‌های مخصوص) جهت بهینه انجام شدن عملیات لعاب‌کاری و تفلون کاری برای ماندگاری و کیفیت بهتر نیز از دیگر کاربردهای سندبلاست است. شن‌زنی همچنین در آماده کردن سطوح قطعات جهت انجام انواع آبکاری‌های صنعتی، تزئینی یا رنگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. حک کردن نوشته و نقوش مختلف و گودبرداری و یا برجسته‌کاری آنها بر روی سطوح شیشه‌ای، چوبی، ام‌دی‌اف، کاشی، سرامیک و طلق که بیشتر برای انجام امور تجاری و تبلیغاتی و تزئینات دکور مورد استفاده می‌باشد، نیز از دیگر موارد کاربرد شن‌زنی است.

وسیله مورد نیاز سندبلاست؟

دیگ سندبلاست+کمپرسور باد+شلنگ+کلاه سندبلاست +نازل سندبلاست + رطوبتگیر سندبلاست

کلیه لوازم سندبلاست شامل دیگهای سند بلاست در سایزهای مختلف ، نازلهای سندبلاست (۴ و ۵٫۵ و ۶) و شلنگهای مربوطه و ساخت کابین سندبلاست(سندبلات شیشه .سندبلات خطوط و….) نازل سندبلاست کلمکو و ایر بلاست با قیمت مناسب موجود است

قابل توجه :

دیگ سندبلاست در سایزهای ۸۰ و۱۲۰و۳۵۰و۵۰۰

نوار پیچ لوله و سندبلاست داخل لوله با کیفیت موجود میباشد

 

هدف از سند بلاست عبارتست از:
١- زنگ زدایی – ماسه زدایی – و رنگ برداری سطوح داخلی و خارجی قطعات.
٢- پوایش مات و تمیز کاری انواع قالبھای صنعتی .
٣- زبر کردن سطوح قطعات ( با استفاده از ساینده ھای مخصوص ) جھت بھینه انجام شدن عملیات لعابکاری و تفلون کاری برای ماندگاری و کیفیت بهتر.
۴- آماده کردن سطوح قطعات جھت انجام انواع آبکاریھای صنعتی – تزئینی یا رنگ.
۵- مات کاری – تمیز کاری و آماده کردن قطعات (سندینگsanding)جھت ارائه در بازار را می توان انجام داد .
۶- حک کردن نوشته و نقوش مختلف و گود برداری و یا برجسته کاری آنھا بر روی سطوح شیشه ای – چوبی – MDF – کاشی – سرامیک و طلق کهبیشتر برای انجام امور تجاری – تبلیغاتی و تزئینات دکور مورد استفادهمیباشد.
انواع
انواع دستگاه های سندبلاست:
پرکاربردترین آنها در صنعت دستگاههای سندبلاست ( ایربلاست ) سیار میباشند .
صنعتی ترین و تخصصی ترین ابزار در این تکنیک نیز دستگاههای سندبلاست ( ایربلاست ) کابینی می باشند .
و هنری ترین ابزار در این رشته دستگاههای سندبلاست شیشه هستند .
سندبلاست مخازن
برای رنگ آمیزی مخازن ذخیره و همچنین برای پوشش مخازن با اپوکسی لازم است تا ابتدا سطح سند بلاست شود.ابتدا کلیه وسایل و تجهیزات و مصالح مورد نیاز از قبیل کمپرسور باد، میکسر بادی، همزن، پمپ ارلس، ماسه و داربست به پای کار انتقال می یابد. کلیه ماشین آلات ، تجهیزات ، ابزار و مصالح مورد استفاده در عملیات های سند بلاست و رنگ آمیزی باید مطابق استاندارد های ذیربط بوده و مورد تایید واحد نظارت پروژه باشد.
با لحاظ شرایط جوی و مساعد بودن هوا سندبلاست که عمدتاً بر اساس استاندارد سوئدی SA2 1/2 انجام می گیرد، شروع و پس از اتمام سندبلاست هر ناحیه در همان روز ۲۰ دقیقه بعد از هواگیری و تمیز نمودن سطح کار لایه اولیه رنگ (پرایمر) اتیل سیلیکات یا زینک ریچ اپوکسی اعمال می گردد. اجرای رنگ آمیزی مراحل بعدی و لایه های میانی و نهایی باید پس از شتشوی سطح کار با دستگاه واتر جت و خشک شدن سطح صورت می پذیرد. البته قبل از رنگ آمیزی هر لایه عملیات تاچ آپ در محل هایی مثل لبه ها و گوشه های کار و محل درز جوشها و نقاطی که احیاناً عیوبی وجود داشته باشد انجام می شود. در هر مرحله و پس از ۲۴ تا ۴۸ ساعت بر روی سطح خارجی مخزن و تا ۷۲ ساعت برروی سطح داخلی مخزن البته پس از تایید دستگاه نظارت و رعایت مسائل فنی از قبیل ضخامت مناسب لایه، تمیزی کار و عدم وجود شُره رنگ، آور اسپری (Over Spray) ، خلل و فرج سطح رنگ و هر نوع عیب دیگر، عملیات رنگ آمیزی لایه بعدی اجرا می شود.

 

داستان اختراع سندبلاست از این قرار است که روزی ژنرال بنجامین تیلگمن ، در کلبه چوبی خود در قرارگاهی نظامی مشغول استراحت بود ، که در آن محل طوفان شن رخ میدهد . بعد از تمام شدن طوفان ، ژنرال میخواهد از پنجره اتاق خود به بیرون نگاهی بیندازد که نمیتواند ….. بله،  توجه ژنرال تیلگمن به شیشه پنجره اتاق خود جلب میگردد که در اثر برخورد ذرات شن در طی طوفان گذشته ، مات شده بود. اینجا بود که جرقه اختراع وسیله ای که با آن بتوان ذرات شن را با سرعت زیاد بر روی سطح قطعات برخورد داد در ذهن این مرد بزرگ و به تعبیر بنده  پدر سندبلاست ، ایجاد گردید، و اولین دستگاه سندبلاست اختراع شد .


ارسال دیدگاه

تماس با ما